Chcesz być zdrowy – nie bój się kawy!

Kawa stosowana jest od wielu lat na świecie, a obecnie stanowi jeden z głównych artykułów spożywczych sprzedawanych na szeroką skalę. Większość ziaren pochodzi z upraw brazylijskich, wietnamskich, kolumbijskich oraz indyjskich. Chęć jej spożywania wynika głównie z obecności kofeiny, która pobudza nasz organizm do działania.

Dane literaturowe wskazują na zasadność wprowadzenia kawy w codziennej diecie. Składniki zawarte w kawie wykazują szereg korzystnych właściwości prozdrowotnych. Dzięki obecności dużej ilości antyoksydantów, zapobiega procesom utlenienia struktur komórkowych, a co za tym idzie – starzeniu się organizmu. Część z nich – kwas chlorogenowy i kawowy, wpływają także na spadek ryzyka wystąpienia nowotworów m.in. wątroby czy jajnika. Alkaloidy tj. teofilina, teobromina czy kofeina regulują pracę układu nerwowego, przez kontrolę wydzielania hormonów, co prowadzi do usprawnienia koncentracji, zniwelowania zmęczenia i uczucia senności, a w późniejszym czasie do zmniejszenia ryzyka wystąpienia schorzeń tj. choroby Alzheimera i Parkinsona. Ponadto liczne badania wykazały, że spożycie kawy w ilości ok. 2-3 filiżanek dziennie zmniejsza częstość występowania chorób sercowo-naczyniowych, w tym obniża ryzyko udarów czy zawałów serca. Wpływa również korzystnie na metabolizm składników pokarmowych, co może ochronić organizm przed cukrzycą dietozależną. Bierze udział w rozkładzie trójglicerydów, przez co może zwiększać efekty w trakcie kuracji odchudzającej. Jednakże najważniejszym efektem spożycia naparu z kawy – w umiarkowanych jej ilościach (3-4 dziennie), jest wydłużenie życia!

Kawa wykazuje również działanie niepożądane w kontekście wpływu na zaburzenia funkcjonowania układu pokarmowego, dlatego ze spożywania naparu powinny zrezygnować osoby cierpiące na schorzenia gastroenterologiczne (między innymi refluks czy wrzody żołądka). Pomimo tego, kawa wykazuje jedynie pozytywny efekt na nasz organizm – dlatego nie bójmy się pić kawy!

 

Źródło:

Zdrojewicz Z., Grześkowiak K., Łukasiewicz M., 2016. Czy picie kawy jest zdrowe? Med. Rodz., 19(3): 138-145.

Żukiewicz-Sobczak W., Krasowska E., Sobczak P., Horoch A., Wojtyła A., Piątek J., 2012. Wpływ spożycia kawy na organizm człowieka. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 18(1): 71-76.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *