Pamiętaj o witaminie D!

Witamina D należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, podobnie jak witaminy A, E i K. Do jej głównych funkcji w organizmie zaliczamy:

  • Regulację gospodarki wapniowo-fosforanowej
  • Zmniejszenie częstości występowania chorób autoimmunologicznych przez wpływ na produkcję cytokin
  • Wpływ na prawidłowe działanie układu nerwowego, odpornościowego oraz mięśniowego
  • Regulację łaknienia i sytości

Ponadto bierze udział w procesie syntezy serotoniny – hormonu odpowiedzialnego za ogólne samopoczucie, a także znajduje zastosowanie w terapii i profilaktyce chorób nowotworowych, depresji oraz zaburzeń układu sercowo-naczyniowego. Głównym źródłem witaminy D jest jej synteza skórna pod wpływem światła słonecznego, jednakże w Polsce jest to możliwe tylko w godzinach okołopołudniowych przez minimum 15 minut od maja do września, ze względu na niewystarczające działanie promieniowania UV w okresie jesienno-zimowym.

Pożywienie również stanowi źródło witaminy D (m.in. tłuste ryby morskie), jednakże jej przyswajalna ilość pokrywa jedynie kilka procent dziennego zapotrzebowania dla osoby dorosłej. Zmniejszona ekspozycja na światło słoneczne oraz niewielka zawartość witaminy D w produktach spożywczych prowadzi do zaburzeń wielu procesów zachodzących w organizmie, wpływających bezpośrednio na nasze zdrowie.

Problem niedoboru tej witaminy występuje wśród Polaków coraz częściej. Długotrwałe niedostarczanie organizmowi witaminy D skutkuje wystąpieniem schorzeń układu kostnego, w tym osteomalacji i osteoporozy wśród dorosłych oraz krzywicy u dzieci. Ponadto może zwiększyć ryzyko wystąpienia chorób o podłożu autoimmunologicznym, chorób układu krążenia oraz powodować obniżenie samopoczucia.

Z tego względu należy poważnie zastanowić się nad wprowadzeniem suplementacji witaminy D, której dawka powinna być dostosowania indywidualnie do każdej osoby, uwzględniając wiek, płeć, stan fizjologiczny, masę ciała, porę roku, styl życia oraz sposób odżywiania. Przykładowo: dla zdrowej osoby dorosłej w okresie jesienno-zimowym  w zależności od powyższych czynników rekomendowana dawka wynosi 800-2000IU/dobę (20-50μg/dobę). Jednakże dokładną dawkę witaminy D należy skonsultować z lekarzem, biorąc pod uwagę m.in. dietę oraz towarzyszące schorzenia. Zapotrzebowanie na witaminę D, ustalone na poziomie wystarczającego spożycia podano w normach żywienia dla populacji Polski [Jarosz i in., 2017].

Pamiętajmy o uzupełnieniu niedoborów witaminy D, gdyż jej prawidłowy poziom jest niezbędny do zachowania zdrowia oraz dobrego samopoczucia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego.

Źródła:

Dittfeld A., Gwizdek K., Koszowska A., Fizia K., 2014. Wielokierunkowe działanie witaminy D. Annales Academiae Medicae Silesiensis, 1 (68): 47-52.

Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., 2017. Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, 135-139.

Tukaj C., 2008. Właściwy poziom witaminy D warunkiem zachowania zdrowia. Postępy Hig Med. Dośw., 62: 502-510.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *